W artykule opisujemy wykorzystanie spotera, urządzenia idealnego do usunięcia wgnieceń od zewnętrznej strony nadwozia w tym m.in. do usuwania skutków popularnych „stłuczek miejskich”.

Naprawa spoterem pozwoli na kompleksową obsługę większej ilości klientów w znacznie krótszym czasie. Pokazana na zdjęciach naprawa trwała 30 minut i zakończyła się otrzymaniem idealnej powierzchni do lakierowania.

ZALETY DLA WARSZTATU:

  • Spoter pozwala na usuwanie wgnieceń od zewnętrznej strony nadwozia. (bez konieczności demontażu tapicerki, wygłuszeń, itp.)
  • Bardzo prosta obsługa urządzenia. Przejrzysty panel sterujący.
  • Uniwersalność zastosowań – do małych i dużych wgnieceń.
  • Szybkość naprawy
  • Niewielka ingerencja termiczna w strukturę blachy, nie występuje zjawisko wybrzuszania, „pływania” blachy.
  • Możliwość szybkich „poprawek” po wykonanych wcześniej pracach blacharskich, np. niwelowanie „pływania” blachy przy użyciu elektrody węglowej.

NAPRAWA WGNIECENIA PRZY UŻYCIU SPOTERA

1

Lokalizacja obszaru uszkodzenia – sprawdzenie czy w sąsiedztwie głównego wgniecenia nie występują mniejsze wgniecenia, otarcia – jeśli tak, należy odpowiednio powiększyć obszar naprawy. Zabezpieczenie pozostałej części pojazdu przed uszkodzeniem, odpryskami, pyłem, itp.

2

Usunięcie powłoki lakierniczej z obszaru naprawy. Do tego celu najlepiej używać mniej agresywnych ścierniw (np. włókno ścierne, tarcze listkowe, tarcze fibrowe, itp.). Należy unikać typowych tarcz szlifierskich z elektrokorundu.

3

Usunięcie powłoki lakierniczej z trudno dostępnych miejsc za pomocą specjalistycznych szlifierek precyzyjnych.

4

Przymocowanie elektrody masowej na oczyszczony z pyłu szlifierskiego obszar naprawy.

5

W przedstawionym na zdjęciach uszkodzeniu należy odbudować linię przetłoczenia elementu. Do tego celu należy użyć drutu falistego (wężyka do napraw punktowych). Wężyk przygrzewamy punktowo w linii przetłoczenia.

6

Odbudowę linii przetłoczenia wykonuje się przy pomocy wybijaka o zwiększonej bezwładności (2,5 kg) oraz pazura wyciągającego.

7

Pozostałe wgniecenia usuwa się używając wybijaka z zamontowaną elektrodą trójkątną.

8

Kontrola postępu prac za pomocą przymiaru blacharskiego.

9

Precyzyjne wyciąganie niewielkich wgnieceń przy użyciu Pullera.

10

Usuwanie niewielkich wybrzuszeń przy wykorzystaniu elektrody do bańkowania.

11

Elektroda węglowa pozwala na powierzchniowe nagrzanie blachy i jej uplastycznienie w celu ułatwienia prac wykończeniowych.

12

Końcowe oczyszczenie obszaru naprawy (delikatne szlifowanie).

Tekst: inż. Michał Adamiec