W artykule opisujemy wykorzystanie spotera, urządzenia idealnego do usunięcia wgnieceń od zewnętrznej strony nadwozia w tym m.in. do usuwania skutków popularnych „stłuczek miejskich”.
Naprawa spoterem pozwoli na kompleksową obsługę większej ilości klientów w znacznie krótszym czasie. Pokazana na zdjęciach naprawa trwała 30 minut i zakończyła się otrzymaniem idealnej powierzchni do lakierowania.
![](https://ntools.pl/wp-content/uploads/2016/12/350004D1.jpg)
ZALETY DLA WARSZTATU:
- Spoter pozwala na usuwanie wgnieceń od zewnętrznej strony nadwozia. (bez konieczności demontażu tapicerki, wygłuszeń, itp.)
- Bardzo prosta obsługa urządzenia. Przejrzysty panel sterujący.
- Uniwersalność zastosowań – do małych i dużych wgnieceń.
- Szybkość naprawy
- Niewielka ingerencja termiczna w strukturę blachy, nie występuje zjawisko wybrzuszania, „pływania” blachy.
- Możliwość szybkich „poprawek” po wykonanych wcześniej pracach blacharskich, np. niwelowanie „pływania” blachy przy użyciu elektrody węglowej.
NAPRAWA WGNIECENIA PRZY UŻYCIU SPOTERA
![](https://ntools.pl/wp-content/uploads/2015/07/naprawa_1.jpg)
1
Lokalizacja obszaru uszkodzenia – sprawdzenie czy w sąsiedztwie głównego wgniecenia nie występują mniejsze wgniecenia, otarcia – jeśli tak, należy odpowiednio powiększyć obszar naprawy. Zabezpieczenie pozostałej części pojazdu przed uszkodzeniem, odpryskami, pyłem, itp.
![](https://ntools.pl/wp-content/uploads/2015/07/naprawa_2.jpg)
2
Usunięcie powłoki lakierniczej z obszaru naprawy. Do tego celu najlepiej używać mniej agresywnych ścierniw (np. włókno ścierne, tarcze listkowe, tarcze fibrowe, itp.). Należy unikać typowych tarcz szlifierskich z elektrokorundu.
![](https://ntools.pl/wp-content/uploads/2015/07/naprawa_3.jpg)
3
Usunięcie powłoki lakierniczej z trudno dostępnych miejsc za pomocą specjalistycznych szlifierek precyzyjnych.
![](https://ntools.pl/wp-content/uploads/2015/07/naprawa_4.jpg)
4
Przymocowanie elektrody masowej na oczyszczony z pyłu szlifierskiego obszar naprawy.
![](https://ntools.pl/wp-content/uploads/2015/07/naprawa_5.jpg)
5
W przedstawionym na zdjęciach uszkodzeniu należy odbudować linię przetłoczenia elementu. Do tego celu należy użyć drutu falistego (wężyka do napraw punktowych). Wężyk przygrzewamy punktowo w linii przetłoczenia.
![](https://ntools.pl/wp-content/uploads/2015/07/naprawa_6.jpg)
6
Odbudowę linii przetłoczenia wykonuje się przy pomocy wybijaka o zwiększonej bezwładności (2,5 kg) oraz pazura wyciągającego.
![](https://ntools.pl/wp-content/uploads/2015/07/naprawa_7.jpg)
7
Pozostałe wgniecenia usuwa się używając wybijaka z zamontowaną elektrodą trójkątną.
![](https://ntools.pl/wp-content/uploads/2015/07/naprawa_8.jpg)
8
Kontrola postępu prac za pomocą przymiaru blacharskiego.
![](https://ntools.pl/wp-content/uploads/2015/07/naprawa_9.jpg)
9
Precyzyjne wyciąganie niewielkich wgnieceń przy użyciu Pullera.
![](https://ntools.pl/wp-content/uploads/2015/07/naprawa_10.jpg)
10
Usuwanie niewielkich wybrzuszeń przy wykorzystaniu elektrody do bańkowania.
![](https://ntools.pl/wp-content/uploads/2015/07/naprawa_11.jpg)
11
Elektroda węglowa pozwala na powierzchniowe nagrzanie blachy i jej uplastycznienie w celu ułatwienia prac wykończeniowych.
![](https://ntools.pl/wp-content/uploads/2015/07/naprawa_12.jpg)
12
Końcowe oczyszczenie obszaru naprawy (delikatne szlifowanie).
Tekst: inż. Michał Adamiec